Thursday, June 16, 2011

Insya Allah

Apakah yang dimaksudkan dengan Insya Allah? bilakah waktu yang sesuai kite sebut perkataan ni? mengikut fahaman aku yang tak tinggi ilmu agama, tapi faham sikit2 bahasa arab, Insya Allah bermaksud "jika Allah mengkehendaki" ataupun "dengan izin Allah".

Sekarang ni memang ramai yang salah guna atau salah fahaman perkataan Insya Allah ni.. Sebagai contoh kalau orang jemput datang kenduri.. kite ni pun cakap la "Insya Allah datang..pastu orang yang ajak tu cakap "aik,takkan Insya Allah je.tak leh kompom datang ke?"

Situasi laen plak bile ade orang jemput datang rumah atau ajak lepak tapi kite macam malas atau xnak datang pun..kite pun cakap la "Insya Allah aku datang".. kite menggunakan perkataan Insya Allah tu sebagai penyedap hati je ataupun sebagai alat untuk melepaskan diri..lepas tu bile orang tanye nape xdatang kite pun cakap "kan aku cakap dulu, Insya Allah aku datang, tp xjanji yang aku akan datang."

Aku tulis entry ni pun sebab aritu aku ade dengar hot.fm..ade la artis jemputan 2,3 orang..diorang membincangkan sape yang akan menang final champion league antara barca ngan man utd..ade la sorang artis ni cakap dengan penuh confidentnye "aku yakin man utd akan menang.ni bukan Insya Allah lagi,ni memang betul-betul man utd akan menang." lepas tu gelak2 macam orang kene rasuk.lebih kurang macam tu la ayat die..mungkin bagi die, gurauan je..ataupun die xfaham pun pe maksud Insya Allah tu..

Setiap benda yang berlaku kat dunia ni adalah ketentuan Allah s.w.t. Kalo Allah xnak sesuatu perkara tu terjadi, benda tu pun xkan terjadi.begitulah sebaliknya.. kalo kite cakap macam artis tu cakap,pe maksudnye tu..maksudnye man utd akan menang walau bukan dengan kehendak Allah??

sebagai penutup aku sertakan ayat Al-Quran surah Al-Kahfi ayat 23&24..Ayat ni lah asal usulnya perkataan Insya Allah..nak tau sejarahnye, google la..

"Dan janganlah kamu mengatakan terhadap sesuatu: "Sesungguhnya aku akan mengerjakan itu besok pagi, kecuali (dengan menyebut): "Insya Allah". Dan ingatlah kepada Tuhan-Mu jika kamu lupa dan katakanlah "Mudah-mudahan Tuhanku akan memberiku petunjuk kepada yang lebih dekat kebenarannya daripada ini."

p/s:segala yang aku tulis ni adalah mengikut fahaman aku je,salah silap harap dibetulkan..pembelajaran didunia ini xkan berakhir...

2 comments:

  1. btol tu jon...org sekarang suka main2 khalimah insyaallah ni...

    ReplyDelete